Polish English French German


Różne oblicza mitologii

SuperUser.

Czy jest jakaś różnica pomiędzy baśnią a mitem? Z odpowiedzią na to pytanie nie mieli problemu uczniowie klasy 5A, którzy w poniedziałek 25 marca zawitali w progi naszej biblioteki. Otóż mity to opowieści o bogach i półbogach, czyli herosach.  Najbardziej znaną mitologią jest ta stworzona przez starożytnych Greków, ale w naszym szkolnym księgozbiorze znajdziemy też zbiory mitów innych narodów – chociażby Rzymian czy Słowian.

Piątoklasiści mieli możliwość zapoznać się z mitologiami rożnych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych – z rąk do rąk krążyły książki Jana Parandowskiego, Wandy Markowskiej, Zbigniewa Kubiaka, Roberta Gravesa i Nathaniela Hawthorne’a. Ale mity znamy nie tylko z książek – za sprawą kinowych hitów jak również gier komputerowych uczniowie znają bogów nordyckich oraz słowiański bestiariusz, który spopularyzowały filmy i gry ze świata Wiedźmina Geralta powołanego do życia przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego.

Okazuje się, że mity powstawały również w czasach bardziej współczesnych – w połowie ubiegłego wieku wybitny brytyjski pisarz J.R.R. Tolkien napisał „Silmarillion”, opowieść o stworzeniu i najdawniejszych dziejach Śródziemia w którym toczy się akcja jego najbardziej znanych dzieł czyli „Hobbita” i „Władcy Pierścieni”.

Wśród współczesnych pisarzy umieszczających akcję swoich książek w mitologicznych dekoracjach nie sposób pominąć Ricka Riordana, autora bestsellerowych serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy herosi”, „Apollo i boskie próby”, „Magnus Chase i bogowie Asgardu” oraz „Kroniki rodu Kane”. 

Uczniowie z zainteresowaniem zapoznali się z ofertą biblioteki dotyczącą szeroko pojętej mitologii a część z nich wypożyczyła kilka z zaprezentowanych książek, aby w domowym zaciszu umocnić swoją znajomość z bogami i bohaterami z różnych stron świata.

Przeprowadzenie dzisiejszego spotkania było możliwe dzięki książkom zakupionym z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

AN

Galeria zdjęć

Wojna i miłość czyli klasa VB z wizytą w bibliotece szkolnej

SuperUser.

Nasza biblioteka szkolna wzbogaciła się w tym roku o prawie 400 nowych książek zakupionych z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Z nowych książek chętnie korzystają uczniowie oraz pracownicy szkoły. I to nie tylko zagorzali czytelnicy ale również ci, którzy do tej pory w biblioteczne progi raczej nie zaglądali.

29 lutego wizytę w bibliotece złożyły uczennice i uczniowie klasy Vb. Zapytani o swoje preferencje co do lektury podzielili się na dwa obozy – dziewczęta zdecydowanie zainteresowane były literaturą obyczajową, natomiast chłopcy skierowali się do półek z literaturą fantastyczną oraz szukali książek dotyczących II wojny światowej. I okazało się, że każdy znalazł coś dla siebie.

Piątoklasiści opuścili nasze biblioteczne progi z wybranymi lekturami, a nam, bibliotekarkom, pozostaje mieć nadzieję, że połkną czytelniczego bakcyla i dzisiejsza wizyta nie będzie ostatnią ale pierwszą z wielu następnych.

Galeria zdjęć

A.N.

05.02.2024 Projekt czytelniczy - lapbook "W pustyni i w puszczy"

SuperUser.

Klasa V a realizowała w ostatnim czasie projekt czytelniczy związany z książką "W pustyni w puszczy" H. Sienkiewicza. Tym razem zaproponowaną formą pracy nad lekturą był lapbook.

Lapbook jest czymś w rodzaju portfolio, czy teczki tematycznej. Umieszcza się w nim wiadomości na wybrany temat w formie wycinków, harmonijek, książeczek, składanek, treści umieszczonych w kieszonkach, kopertach itd. . Dodaje się zdjęcia, rysunki, tabelki, wykresy - cokolwiek podpowie nam realizowany temat i nasza wyobraźnia. A że wyobraźnia i zdolności plastyczne, manualne i kreatywność piątoklasistów nie znają granic, powstały atrakcyjne w formie i bogate w treści lapbooki, będące doskonałym podsumowaniem pracy z lekturą na lekcjach.

Mamy pewność, że tak opracowane wiadomości, ciekawostki o wiele dłużej pozostaną w pamięci uczniów. 

K. W.

Galeria zdjęć

"Czytanie na dywanie": Jak pielęgnować poczucie własnej wartości?

SuperUser.

Podczas lutowych spotkań odbywających się pod hasłem "Czytanie na dywanie" dzieci poznawały opowieści zawarte w książce A. Rovira, F. Miralles pt. "Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie. 35 historii o tym, jak pielęgnować poczucie własnej wartości".

Książka jest pięknie wydanym i zilustrowanym zbiorem opowiastek, które pokazują dzieciom, jak zyskać pewność siebie, niezależność i odwagę, jak nauczyć się szacunku do siebie samego i innych. Krótkie historyjki zawierają łatwe do odczytania przenośnie, niektóre przekazują omawiane wartości w konwencji baśni, inne zaś bardziej dosłownie mówią o problemach, które mogą zaprzątać młodą głowę. Po każdej opowieści znajdziemy krótkie omówienie wraz z pytaniami, na które warto sobie odpowiedzieć, by lepiej zrozumieć jej sens. Ta książka jest bardzo wartościową pozycją dla dzieci, młodzieży a także rodziców.

Opisowi wydawcy towarzyszą takie słowa: "Książka skierowana jest do dziewczynek i chłopców w każdym wieku. Dzięki niej staną się osobami, które umieją kochać innych, dlatego że nauczyły się kochać samych siebie".

Zachęcamy do lektury. 

K. W.

"Czytanie na dywanie": W teatrze wyobraźni...

SuperUser.

W styczniu nie było w bibliotece  "Czytania na dywanie", zamiast tego odkrywaliśmy "Słuchanie na dywanie" :) Dzieci uczestniczące w zajęciach przeniosły się do teatru wyobraźni. Rozmawialiśmy o tym, czym są słuchowiska radiowe oraz audiobooki. Wysłuchaliśmy fragmentów znanej wszystkim książki A. Lindgren pt. "Pippi Pończoszanka", ale w mistrzowskiej interpretacji genialnej aktorki, pani Edyty Jungowskiej. Edyta Jungowska przeczytała i nagrała większość książek dla dzieci tej znanej szwedzkiej pisarki - oprócz wszystkich przygód Pippi także m. in. opowieści o dzieciach z Bullerbyn, dzielnych "Braciach Lwie Serce", niesfornym Emilu czy szukającym kochającego domu Rasmusie.

Audiobooki są doskonałym uzupełnieniem tradycyjnej lektury. Pobudzają wyobraźnię, są wspaniałym sposobem na spędzenie wolnego czasu, poznanie wartościowej literatury dla dzieci i młodzieży w mistrzowskiej interpretacji znanych aktorskich głosów i profesjonalnych lektorów. Audiobooki przychodzą z pomocą rodzicom, którzy w natłoku codziennych obowiązków nie zawsze mają czas poczytać dzieciom/z dziećmi; młodsi uczniowie, gdy jeszcze nie radzą sobie dobrze z  samodzielnym czytaniem obszerniejszych lektur, starsi - podczas wykonywania innych czynności - uprawiania sportu, wykonywania różnych obowiązków domowych także chetnie sięgają po audiobooki. Zachęcamy i my!

K.W.

Przedświąteczne "Czytanie na dywanie"

SuperUser.

"Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy 25 grudnia?"

"Co to jest adwent i kto pierszy wymyślił kalendarz adwentowy?"

"Jak to naprawdę było z Mikołajem?"

"W jaki sposób powstają szklane bombki?"

"Skąd przyszedł do nas zwyczaj ubierania choinki?"

Na te i wiele innych pytań poszukiwali odpowiedzi pierwszoklasiści, którzy uczestniczyli w kolejnym środowym spotkaniu w bibliotece szkolnej pod hasłem "Czytanie na dywanie".

Tym razem w naszej czytelniczej przygodzie towarzyszyła nam książka Moniki Utnik-Strugały pt. "Idą święta! O Bożym Narodzeniu, Mikołaju i tradycjach świątecznych na świecie", która wspaniale przygotowuje czytelników do obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, odpowiadajac na wiele nurtujących dzieci (i dorosłych) pytań, pokazując jednocześnie, jak różne w różnych częściach świata są zwyczaje dotyczące świąt. Piękna oprawa graficzna książki zachęca do lektury i cieszy oczy. 

Dzieci z zainteresowaniem słuchały i aktywnie uczestniczyły w omawianiu treści książki. 

K.W.

Spotkanie autorskie z panią Justyną Bednarek

MK.

27 października uczniowie klas II a, III a i III b mieli zaszczyt spotkać się ze wspaniałą autorką książek dla dzieci ( i nie tylko) panią Justyną Bednarek. Największą sławę zdobyła dzieki książce pt. "Niezwykłe przygody dziesięciu skarpetek", które to skradły serca młodych czytelników z naszej szkoły. Pani Bednarek opowiedziała nam po krótce historię swojej autorskiej przygody, a także tego co skłoniło ją do tego, by wydać swoje opowiadania, które pisała już od lat nastoletnich, ale niestety trafiały one tylko do szuflady. Dzieci z zaciekawieniem i z zachwytem słuchały i włączały się do dyskusji na temat przygód skarpetek, które to skrywają w sobie ziarenko prawdy. Na szczególe uznanie zasługuje uczeń klasy III a - Julian Jaros, który znał wszystkie przygody skarpetek wręcz doskonale, a co się okazało jest miłośnikiem i posiadaczem jeszcze kilku książek tej autorki. Na spotkaniu poznaliśmy inne tytuły książek pani Bednarek, otrzymaliśmy autografy i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Na koniec podziękowaliśmy za spotkanie, zaśpiewaliśmy piosenkę "Warto żyć", a także wręczyliśmy kwiaty. 

Pani Justyna to niezwykle miła, ciepła i życzliwa osoba, która przekonywała nas do tego, że zawsze warto być dobrym i szukać dobra w każdej napotkanej osobie. Bardzo serdecznie dziękujemy BiOAK za możliwość spotkania z tą wspaniałą autorką. 

Mariola Król

Galeria zdjęć

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl