Polish English French German


Różne oblicza mitologii

SuperUser.

Czy jest jakaś różnica pomiędzy baśnią a mitem? Z odpowiedzią na to pytanie nie mieli problemu uczniowie klasy 5A, którzy w poniedziałek 25 marca zawitali w progi naszej biblioteki. Otóż mity to opowieści o bogach i półbogach, czyli herosach.  Najbardziej znaną mitologią jest ta stworzona przez starożytnych Greków, ale w naszym szkolnym księgozbiorze znajdziemy też zbiory mitów innych narodów – chociażby Rzymian czy Słowian.

Piątoklasiści mieli możliwość zapoznać się z mitologiami rożnych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych – z rąk do rąk krążyły książki Jana Parandowskiego, Wandy Markowskiej, Zbigniewa Kubiaka, Roberta Gravesa i Nathaniela Hawthorne’a. Ale mity znamy nie tylko z książek – za sprawą kinowych hitów jak również gier komputerowych uczniowie znają bogów nordyckich oraz słowiański bestiariusz, który spopularyzowały filmy i gry ze świata Wiedźmina Geralta powołanego do życia przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego.

Okazuje się, że mity powstawały również w czasach bardziej współczesnych – w połowie ubiegłego wieku wybitny brytyjski pisarz J.R.R. Tolkien napisał „Silmarillion”, opowieść o stworzeniu i najdawniejszych dziejach Śródziemia w którym toczy się akcja jego najbardziej znanych dzieł czyli „Hobbita” i „Władcy Pierścieni”.

Wśród współczesnych pisarzy umieszczających akcję swoich książek w mitologicznych dekoracjach nie sposób pominąć Ricka Riordana, autora bestsellerowych serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy herosi”, „Apollo i boskie próby”, „Magnus Chase i bogowie Asgardu” oraz „Kroniki rodu Kane”. 

Uczniowie z zainteresowaniem zapoznali się z ofertą biblioteki dotyczącą szeroko pojętej mitologii a część z nich wypożyczyła kilka z zaprezentowanych książek, aby w domowym zaciszu umocnić swoją znajomość z bogami i bohaterami z różnych stron świata.

Przeprowadzenie dzisiejszego spotkania było możliwe dzięki książkom zakupionym z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

AN

Galeria zdjęć

Wojna i miłość czyli klasa VB z wizytą w bibliotece szkolnej

SuperUser.

Nasza biblioteka szkolna wzbogaciła się w tym roku o prawie 400 nowych książek zakupionych z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Z nowych książek chętnie korzystają uczniowie oraz pracownicy szkoły. I to nie tylko zagorzali czytelnicy ale również ci, którzy do tej pory w biblioteczne progi raczej nie zaglądali.

29 lutego wizytę w bibliotece złożyły uczennice i uczniowie klasy Vb. Zapytani o swoje preferencje co do lektury podzielili się na dwa obozy – dziewczęta zdecydowanie zainteresowane były literaturą obyczajową, natomiast chłopcy skierowali się do półek z literaturą fantastyczną oraz szukali książek dotyczących II wojny światowej. I okazało się, że każdy znalazł coś dla siebie.

Piątoklasiści opuścili nasze biblioteczne progi z wybranymi lekturami, a nam, bibliotekarkom, pozostaje mieć nadzieję, że połkną czytelniczego bakcyla i dzisiejsza wizyta nie będzie ostatnią ale pierwszą z wielu następnych.

Galeria zdjęć

A.N.

05.02.2024 Projekt czytelniczy - lapbook "W pustyni i w puszczy"

SuperUser.

Klasa V a realizowała w ostatnim czasie projekt czytelniczy związany z książką "W pustyni w puszczy" H. Sienkiewicza. Tym razem zaproponowaną formą pracy nad lekturą był lapbook.

Lapbook jest czymś w rodzaju portfolio, czy teczki tematycznej. Umieszcza się w nim wiadomości na wybrany temat w formie wycinków, harmonijek, książeczek, składanek, treści umieszczonych w kieszonkach, kopertach itd. . Dodaje się zdjęcia, rysunki, tabelki, wykresy - cokolwiek podpowie nam realizowany temat i nasza wyobraźnia. A że wyobraźnia i zdolności plastyczne, manualne i kreatywność piątoklasistów nie znają granic, powstały atrakcyjne w formie i bogate w treści lapbooki, będące doskonałym podsumowaniem pracy z lekturą na lekcjach.

Mamy pewność, że tak opracowane wiadomości, ciekawostki o wiele dłużej pozostaną w pamięci uczniów. 

K. W.

Galeria zdjęć

"Czytanie na dywanie": Jak pielęgnować poczucie własnej wartości?

SuperUser.

Podczas lutowych spotkań odbywających się pod hasłem "Czytanie na dywanie" dzieci poznawały opowieści zawarte w książce A. Rovira, F. Miralles pt. "Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie. 35 historii o tym, jak pielęgnować poczucie własnej wartości".

Książka jest pięknie wydanym i zilustrowanym zbiorem opowiastek, które pokazują dzieciom, jak zyskać pewność siebie, niezależność i odwagę, jak nauczyć się szacunku do siebie samego i innych. Krótkie historyjki zawierają łatwe do odczytania przenośnie, niektóre przekazują omawiane wartości w konwencji baśni, inne zaś bardziej dosłownie mówią o problemach, które mogą zaprzątać młodą głowę. Po każdej opowieści znajdziemy krótkie omówienie wraz z pytaniami, na które warto sobie odpowiedzieć, by lepiej zrozumieć jej sens. Ta książka jest bardzo wartościową pozycją dla dzieci, młodzieży a także rodziców.

Opisowi wydawcy towarzyszą takie słowa: "Książka skierowana jest do dziewczynek i chłopców w każdym wieku. Dzięki niej staną się osobami, które umieją kochać innych, dlatego że nauczyły się kochać samych siebie".

Zachęcamy do lektury. 

K. W.

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl