Jakie powinny być książki dla dzieci?
2 kwietnia, w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W tym roku, z powodu przerwy świątecznej, musieliśmy troszkę opóźnić obchody tego święta, więc dopiero we czwartek 4 kwietnia do biblioteki przybyli uczniowie klasy IVA aby w otoczeniu pięknych kolorowych książek zastanowić się nad pytaniem: Jakie powinny być książki dla dzieci? Wybór dyskutantów nie był przypadkowy – uczniowie tej klasy nie są zbyt zagorzałymi czytelnikami a część z nich wręcz twierdzi, że czytanie to coś najgorszego na świecie…
Wstępem do dyskusji były lektury obowiązkowe – które się podobały, a które nie? Okazuje się, że większość klasy pozytywnie odniosła się do dwóch książek: „Lew, czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa oraz „Zaczarowane krzesło” A. Maleszki, natomiast najwięcej głosów krytyki zebrał komiks „Szkoła latania”. Kolejne pytanie brzmiało: Dlaczego akurat te książki się podobały? Według naszych czwartoklasistów najważniejszą cechą ciekawej książki jest dynamiczna akcja, dający się lubić bohaterowie oraz wplatanie do fabuły elementów fantastycznych. Z drugiej strony nie lubimy przede wszystkim długich i nudnych opisów. Uczniowie, szczególnie ci czytający, z zadowoleniem przyjęli informację, że obydwie lektury, które im się podobały stanowią pierwszą część większej całości i że nasza biblioteka dysponuje kolejnymi tomami „Opowieści z Narnii” oraz „Magicznego drzewa”.
Z kolei uczniowie mogli sami pobuszować wśród bibliotecznych półek – nikogo chyba nie zdziwi fakt, że największe zainteresowanie wzbudziły regały z literaturą fantastyczną, a kolejne tomy „Baśnioboru” czy „Olimpijskich herosów” krążyły z rąk do rąk.
Mamy nadzieję, że ta wizyta zmieni nastawienie klasy IVA do słowa pisanego i że będziemy częściej gościć ich w progach naszej biblioteki.
AN
Różne oblicza mitologii
Czy jest jakaś różnica pomiędzy baśnią a mitem? Z odpowiedzią na to pytanie nie mieli problemu uczniowie klasy 5A, którzy w poniedziałek 25 marca zawitali w progi naszej biblioteki. Otóż mity to opowieści o bogach i półbogach, czyli herosach. Najbardziej znaną mitologią jest ta stworzona przez starożytnych Greków, ale w naszym szkolnym księgozbiorze znajdziemy też zbiory mitów innych narodów – chociażby Rzymian czy Słowian.
Piątoklasiści mieli możliwość zapoznać się z mitologiami rożnych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych – z rąk do rąk krążyły książki Jana Parandowskiego, Wandy Markowskiej, Zbigniewa Kubiaka, Roberta Gravesa i Nathaniela Hawthorne’a. Ale mity znamy nie tylko z książek – za sprawą kinowych hitów jak również gier komputerowych uczniowie znają bogów nordyckich oraz słowiański bestiariusz, który spopularyzowały filmy i gry ze świata Wiedźmina Geralta powołanego do życia przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego.
Okazuje się, że mity powstawały również w czasach bardziej współczesnych – w połowie ubiegłego wieku wybitny brytyjski pisarz J.R.R. Tolkien napisał „Silmarillion”, opowieść o stworzeniu i najdawniejszych dziejach Śródziemia w którym toczy się akcja jego najbardziej znanych dzieł czyli „Hobbita” i „Władcy Pierścieni”.
Wśród współczesnych pisarzy umieszczających akcję swoich książek w mitologicznych dekoracjach nie sposób pominąć Ricka Riordana, autora bestsellerowych serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy herosi”, „Apollo i boskie próby”, „Magnus Chase i bogowie Asgardu” oraz „Kroniki rodu Kane”.
Uczniowie z zainteresowaniem zapoznali się z ofertą biblioteki dotyczącą szeroko pojętej mitologii a część z nich wypożyczyła kilka z zaprezentowanych książek, aby w domowym zaciszu umocnić swoją znajomość z bogami i bohaterami z różnych stron świata.
Przeprowadzenie dzisiejszego spotkania było możliwe dzięki książkom zakupionym z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
AN
Wojna i miłość czyli klasa VB z wizytą w bibliotece szkolnej
Nasza biblioteka szkolna wzbogaciła się w tym roku o prawie 400 nowych książek zakupionych z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Z nowych książek chętnie korzystają uczniowie oraz pracownicy szkoły. I to nie tylko zagorzali czytelnicy ale również ci, którzy do tej pory w biblioteczne progi raczej nie zaglądali.
29 lutego wizytę w bibliotece złożyły uczennice i uczniowie klasy Vb. Zapytani o swoje preferencje co do lektury podzielili się na dwa obozy – dziewczęta zdecydowanie zainteresowane były literaturą obyczajową, natomiast chłopcy skierowali się do półek z literaturą fantastyczną oraz szukali książek dotyczących II wojny światowej. I okazało się, że każdy znalazł coś dla siebie.
Piątoklasiści opuścili nasze biblioteczne progi z wybranymi lekturami, a nam, bibliotekarkom, pozostaje mieć nadzieję, że połkną czytelniczego bakcyla i dzisiejsza wizyta nie będzie ostatnią ale pierwszą z wielu następnych.
A.N.