Projekt Historionauci

MK.

     Uczniowie klasy VIII b biorą udział w Projekcie Historionauci. To program edukacji historycznej  realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z HISTORIA: POSZUKAJ, programem edukacyjnym Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Zadaniem uczniów jest szukanie śladów przeszłości. W ramach swoich działań opowiedzą historię odzyskania niepodległości za pomocą wybranych obiektów, którymi mogą być: obraz, fotografia, grafika, dokumenty, czy przedmioty codziennego użytku. Założeniem działań jest zachęcenie młodych ludzi do poznawania historii poprzez szczegół, a punktem wyjścia jest obiekt muzealny, który pochodzi z okresu 1795-1921 [pierwsza data oznacza trzeci rozbiór Polski, druga - traktat ryski, na mocy którego ustalono wschodnią granicę II Rzeczypospolitej]. Zadaniem młodzieży jest opowiedzenie historii tego obiektu w interesujący dla nich i dla innych sposób. Następnie chodzi o stworzenie własnej narracji o wybranym obiekcie. I tu zaczyna się fascynująca detektywistyczna przygoda: tropienie śladów, szukanie powiązań, zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi. Uczniowie będą mieli za zadanie zaprezentować wybrany przez siebie przedmiot i historię, która się z nim wiąże.

     Dodatkowo grupa uczniów wzięła udział w Wirtualnym Festiwalu Historionauty, bawiąc się i wspólnie rozwiązując łamigłówki uczniowie mieli okazję poznać ciekawe wydarzenia kulturalne i zagadnienia związane ze różną tematyką, ale również poczuć się częścią większej grupy, zespół uczestniczył też w Wirtualnym Festiwalu Niepodległa z CEO, podczas którego ósmoklasiści wykazali się aktywnością, kreatywnością, otwartością na wyzwania, umiejętnością współpracy w grupie i odwagą w działaniu.