Czytanie na dywanie - Dzień Książki 2024

23 kwietnia to szczególny dzień dla wszystkich zaczytanych. W Dniu Książki - bo o tym święcie mowa - odbyło się kolejne "Czytanie na dywanie". Tym razem nie było wprawdzie dywanu, choć gdyby był, to obowiązkowo w kolorze yellow bahama w prążki. Taki tytuł nosi bowiem powieść Ewy Nowak, którą we fragmentach czytali dziś siódmoklasiści.
Perypetie głównej bohaterki - Hani i jej przyjaciela Jacka, ukazane na tle życia rodzinnego i szkolnego typowych (i mniej typowych) nastolatków, były pretekstem do rozmowy na temat problemów, radości, oczekiwań i wyzwań towarzyszących temu szczególnemu etapowi w życiu młodych ludzi, jakim jest moment zawieszenia między dzieciństwem a dorosłością, zwany okresem dojrzewania.
Pojawiło się wiele słodko-gorzkich spostrzeżeń, książka na tyle jednak zainteresowała młodych czytelników, że wielu z nich zdecydowało się sięgnąć po nią na biblioteczną półkę w celu bardziej wnikliwej lektury całości.
Na pewno ogromną w tym rolę odegrała interesująca postać głównej bohaterki - spostrzegawczej, krytycznej wobec siebie i świata, bacznej obserwatorki szkolnego i rodzinnego życia Hani. Także opisy licznych "przygód" Jacka Boska, jej przyjaciela - niesamowicie inteligentnego, bystrego chłopaka o ciętym języku i ironicznym spojrzeniu na świat dorosłych oraz rówieśników - co było powodem, że matka Boska często stawała "na dywaniku" w gabinecie dyrektora szkoły. Do lektury zachęca też forma powieści - e-maile pisane przez Hanię do pisarki po jednym z inspirujących spotkań autorskich zawierają opis tego, z czym na co dzień borykają się młodzi ludzie.
Siódmoklasiści zgodnie przyznali: warto sięgnąć po tę książkę!

KONKURS "THE BIG CHALLANGE"

W dniu 10 kwietnia, 39 uczniów z kl. V-VIII po raz pierwszy wzięło udział w Europejskim Konkursie Języka Angielskiego "The Big Challenge”. Celami konkursu było zmotywowanie uczniów do uczenia się języka angielskiego poprzez zabawę, zmobilizowanie ich do samodzielnej i systematycznej pracy oraz zbudowanie wiary we własne możliwości językowe.

Test składał się z 55 pytań wielokrotnego wyboru. Uczniowie mieli 45 minut na rozwiązanie zadań. Do każdego pytania podane były cztery propozycje odpowiedzi, tylko jedna z nich była poprawna. W teście można wyróżnić 2 części: rozumienie ze słuchu (33 pytania) oraz rozumienie tekstów pisanych i gramatyka (22 pytania).  Ponadto, w konkursie znajdowały się również pytania z zakresu kultury i cywilizacji, które sprawdzały wiedzę z historii, geografii, tradycji i zwyczajów anglojęzycznych krajów. Każda klasa miała inny poziom konkursu.

Konkurs odbył się on w formie elektronicznej (online) na sali informatycznej z użyciem słuchawek. Oprócz szkół polskich, w zmaganiach udział brali również uczniowie z innych krajów np.: Austrii, Beneluxu, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Włoch. Uczniowie będą ocenieni w kategorii poziomów 1-4 w szkole, regionie i kraju. Szkolnym koordynatorem tego konkursu językowego była pani Aleksandra Smolec.

Czekamy na wyniki konkursu, które oficjalnie pojawią się w połowie maja. Trzymamy kciuki za wszystkich uczestników zmagań konkursowych.

AS

Galeria zdjęć

Jakie powinny być książki dla dzieci?

2 kwietnia, w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W tym roku, z powodu przerwy świątecznej, musieliśmy troszkę opóźnić obchody tego święta, więc dopiero we czwartek 4 kwietnia do biblioteki przybyli uczniowie klasy IVA aby w otoczeniu pięknych kolorowych książek zastanowić się nad pytaniem: Jakie powinny być książki dla dzieci? Wybór dyskutantów nie był przypadkowy – uczniowie tej klasy nie są zbyt zagorzałymi czytelnikami a część z nich wręcz twierdzi, że czytanie to coś najgorszego na świecie…

Wstępem do dyskusji były lektury obowiązkowe – które się podobały, a które nie? Okazuje się, że większość klasy pozytywnie odniosła się do dwóch książek: „Lew, czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa oraz „Zaczarowane krzesło” A. Maleszki, natomiast najwięcej głosów krytyki zebrał komiks „Szkoła latania”. Kolejne pytanie brzmiało: Dlaczego akurat te książki się podobały? Według naszych czwartoklasistów najważniejszą cechą ciekawej książki jest dynamiczna akcja, dający się lubić bohaterowie oraz wplatanie do fabuły elementów fantastycznych. Z drugiej strony nie lubimy przede wszystkim długich i nudnych opisów. Uczniowie, szczególnie ci czytający, z zadowoleniem przyjęli informację, że obydwie lektury, które im się podobały stanowią pierwszą część większej całości i że nasza biblioteka dysponuje kolejnymi tomami „Opowieści z Narnii” oraz „Magicznego drzewa”.

Z kolei uczniowie mogli sami pobuszować wśród bibliotecznych półek – nikogo chyba nie zdziwi fakt, że największe zainteresowanie wzbudziły regały z literaturą fantastyczną, a kolejne tomy „Baśnioboru” czy „Olimpijskich herosów” krążyły z rąk do rąk.

Mamy nadzieję, że ta wizyta zmieni nastawienie klasy IVA do słowa pisanego i że będziemy częściej gościć ich w progach naszej biblioteki.

AN

Galeria zdjęć

Góra Grosza 2023/2024

Co roku, na przełomie listopada i grudnia ma miejsce akcja „Góra Grosza” organizowana przez Towarzystwo Nasz Dom. Celem akcji jest zebranie funduszy na pomoc psychologiczną, rzeczową i specjalistyczną dla dzieci (w szczególności wychowujących się poza własnym środowiskiem rodzinnym) i rodzin. Głównym obszarem wsparcia jest:

1. pomoc dla rodzinnej pieczy zastępczej

2. pomoc dla instytucjonalnej pieczy zastępczej

3. usamodzielnianej młodzieży z pieczy zastępczej

4. programy dla rodzin zastępczych i adopcyjnych

5. programy dla dzieci jak i dla osób z ich otoczenia

6. lokalne programy w zakresie pomocy dziecku i rodzinie.

Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w tej akcji. Uczniowie zbierali w klasach monety, a po zakończeniu zbiórki do pracy przystąpili wolontariusze z naszego szkolnego koła. Wydawać by się mogło, że policzenie pieniędzy to nic trudnego. Ale spróbujcie policzyć kilka tysięcy malutkich monet (większość pieniędzy miało nominały 1, 2 i 5 groszy) i się nie pomylić… Tak więc po kilkukrotnym sprawdzeniu możemy ogłosić, że tegoroczna Góra Grosza w naszej szkole zamknęła się w kwocie 1130,80 zł.

Dziękujemy wszystkim ofiarodawcom oraz naszym wolontariuszom. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas pieniądze pomogą potrzebującym wsparcia dzieciom.

AN

Galeria zdjęć

Gminny Turniej Sportowy Gier i Zabaw

5 kwietnia 2024r. odbył się Gminny Turniej Sportowy Gier i Zabaw, w którym uczestniczyli uczniowie z klas I - III z Gołczy, Szreniawy i Wysocic. Turniej rozpoczęła Pani Dyrektor Zdzisława Kyć - powitała uczestników oraz życzyła wszystkim wspaniałej, udanej zabawy. Turniej uświetniła swoją obecnością Prezes Akademii Piłkarskiej w Gołczy  pani Krystyna Marczewska. Szkołę Podstawową w Gołczy reprezentowały dwie drużyny : drużynę A - klasy I a, II a i III a oraz drużynę B - klasy I b, II b i III b, drużyna C - uczniowie ze Szreniawy i drużyna D - uczniowie z Wysocic. Każda grupa liczyła po 15 osób. Uczestnicy brali udział w następujących konkurencjach:

  1. Bieg na 60 merów z ringiem.
  2. Drużynowy tor przeszkód .
  3. Przeciąganie liny.

W czasie trwania zawodów uczestnicy doskonale pokonywali każdą konkurencję. Najwięcej emocji wzbudził tor przeszkód i przeciąganie liny.

Wszyscy uczestnicy zdobyli zaszczytne I miejsca otrzymując puchar i dyplom pamiątkowy.

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom!

Bardzo dziękujemy wszystkim za pomoc i zaangażownie. 

Galeria zdjęć

L. Przybyło

05.04.2024 Informacja

Informujemy, że podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych nastąpi do dnia 15.04.2024.

Za utrudnienia przepraszamy.

Różne oblicza mitologii

Czy jest jakaś różnica pomiędzy baśnią a mitem? Z odpowiedzią na to pytanie nie mieli problemu uczniowie klasy 5A, którzy w poniedziałek 25 marca zawitali w progi naszej biblioteki. Otóż mity to opowieści o bogach i półbogach, czyli herosach.  Najbardziej znaną mitologią jest ta stworzona przez starożytnych Greków, ale w naszym szkolnym księgozbiorze znajdziemy też zbiory mitów innych narodów – chociażby Rzymian czy Słowian.

Piątoklasiści mieli możliwość zapoznać się z mitologiami rożnych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych – z rąk do rąk krążyły książki Jana Parandowskiego, Wandy Markowskiej, Zbigniewa Kubiaka, Roberta Gravesa i Nathaniela Hawthorne’a. Ale mity znamy nie tylko z książek – za sprawą kinowych hitów jak również gier komputerowych uczniowie znają bogów nordyckich oraz słowiański bestiariusz, który spopularyzowały filmy i gry ze świata Wiedźmina Geralta powołanego do życia przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego.

Okazuje się, że mity powstawały również w czasach bardziej współczesnych – w połowie ubiegłego wieku wybitny brytyjski pisarz J.R.R. Tolkien napisał „Silmarillion”, opowieść o stworzeniu i najdawniejszych dziejach Śródziemia w którym toczy się akcja jego najbardziej znanych dzieł czyli „Hobbita” i „Władcy Pierścieni”.

Wśród współczesnych pisarzy umieszczających akcję swoich książek w mitologicznych dekoracjach nie sposób pominąć Ricka Riordana, autora bestsellerowych serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy herosi”, „Apollo i boskie próby”, „Magnus Chase i bogowie Asgardu” oraz „Kroniki rodu Kane”. 

Uczniowie z zainteresowaniem zapoznali się z ofertą biblioteki dotyczącą szeroko pojętej mitologii a część z nich wypożyczyła kilka z zaprezentowanych książek, aby w domowym zaciszu umocnić swoją znajomość z bogami i bohaterami z różnych stron świata.

Przeprowadzenie dzisiejszego spotkania było możliwe dzięki książkom zakupionym z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

AN

Galeria zdjęć