W dniu 10 kwietnia, 39 uczniów z kl. V-VIII po raz pierwszy wzięło udział w Europejskim Konkursie Języka Angielskiego "The Big Challenge”. Celami konkursu było zmotywowanie uczniów do uczenia się języka angielskiego poprzez zabawę, zmobilizowanie ich do samodzielnej i systematycznej pracy oraz zbudowanie wiary we własne możliwości językowe.
Test składał się z 55 pytań wielokrotnego wyboru. Uczniowie mieli 45 minut na rozwiązanie zadań. Do każdego pytania podane były cztery propozycje odpowiedzi, tylko jedna z nich była poprawna. W teście można wyróżnić 2 części: rozumienie ze słuchu (33 pytania) oraz rozumienie tekstów pisanych i gramatyka (22 pytania). Ponadto, w konkursie znajdowały się również pytania z zakresu kultury i cywilizacji, które sprawdzały wiedzę z historii, geografii, tradycji i zwyczajów anglojęzycznych krajów. Każda klasa miała inny poziom konkursu.
Konkurs odbył się on w formie elektronicznej (online) na sali informatycznej z użyciem słuchawek. Oprócz szkół polskich, w zmaganiach udział brali również uczniowie z innych krajów np.: Austrii, Beneluxu, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Włoch. Uczniowie będą ocenieni w kategorii poziomów 1-4 w szkole, regionie i kraju. Szkolnym koordynatorem tego konkursu językowego była pani Aleksandra Smolec.
Czekamy na wyniki konkursu, które oficjalnie pojawią się w połowie maja. Trzymamy kciuki za wszystkich uczestników zmagań konkursowych.
AS
2 kwietnia, w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W tym roku, z powodu przerwy świątecznej, musieliśmy troszkę opóźnić obchody tego święta, więc dopiero we czwartek 4 kwietnia do biblioteki przybyli uczniowie klasy IVA aby w otoczeniu pięknych kolorowych książek zastanowić się nad pytaniem: Jakie powinny być książki dla dzieci? Wybór dyskutantów nie był przypadkowy – uczniowie tej klasy nie są zbyt zagorzałymi czytelnikami a część z nich wręcz twierdzi, że czytanie to coś najgorszego na świecie…
Wstępem do dyskusji były lektury obowiązkowe – które się podobały, a które nie? Okazuje się, że większość klasy pozytywnie odniosła się do dwóch książek: „Lew, czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa oraz „Zaczarowane krzesło” A. Maleszki, natomiast najwięcej głosów krytyki zebrał komiks „Szkoła latania”. Kolejne pytanie brzmiało: Dlaczego akurat te książki się podobały? Według naszych czwartoklasistów najważniejszą cechą ciekawej książki jest dynamiczna akcja, dający się lubić bohaterowie oraz wplatanie do fabuły elementów fantastycznych. Z drugiej strony nie lubimy przede wszystkim długich i nudnych opisów. Uczniowie, szczególnie ci czytający, z zadowoleniem przyjęli informację, że obydwie lektury, które im się podobały stanowią pierwszą część większej całości i że nasza biblioteka dysponuje kolejnymi tomami „Opowieści z Narnii” oraz „Magicznego drzewa”.
Z kolei uczniowie mogli sami pobuszować wśród bibliotecznych półek – nikogo chyba nie zdziwi fakt, że największe zainteresowanie wzbudziły regały z literaturą fantastyczną, a kolejne tomy „Baśnioboru” czy „Olimpijskich herosów” krążyły z rąk do rąk.
Mamy nadzieję, że ta wizyta zmieni nastawienie klasy IVA do słowa pisanego i że będziemy częściej gościć ich w progach naszej biblioteki.
AN
Co roku, na przełomie listopada i grudnia ma miejsce akcja „Góra Grosza” organizowana przez Towarzystwo Nasz Dom. Celem akcji jest zebranie funduszy na pomoc psychologiczną, rzeczową i specjalistyczną dla dzieci (w szczególności wychowujących się poza własnym środowiskiem rodzinnym) i rodzin. Głównym obszarem wsparcia jest:
1. pomoc dla rodzinnej pieczy zastępczej
2. pomoc dla instytucjonalnej pieczy zastępczej
3. usamodzielnianej młodzieży z pieczy zastępczej
4. programy dla rodzin zastępczych i adopcyjnych
5. programy dla dzieci jak i dla osób z ich otoczenia
6. lokalne programy w zakresie pomocy dziecku i rodzinie.
Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w tej akcji. Uczniowie zbierali w klasach monety, a po zakończeniu zbiórki do pracy przystąpili wolontariusze z naszego szkolnego koła. Wydawać by się mogło, że policzenie pieniędzy to nic trudnego. Ale spróbujcie policzyć kilka tysięcy malutkich monet (większość pieniędzy miało nominały 1, 2 i 5 groszy) i się nie pomylić… Tak więc po kilkukrotnym sprawdzeniu możemy ogłosić, że tegoroczna Góra Grosza w naszej szkole zamknęła się w kwocie 1130,80 zł.
Dziękujemy wszystkim ofiarodawcom oraz naszym wolontariuszom. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas pieniądze pomogą potrzebującym wsparcia dzieciom.
AN
Galeria zdjęć
5 kwietnia 2024r. odbył się Gminny Turniej Sportowy Gier i Zabaw, w którym uczestniczyli uczniowie z klas I - III z Gołczy, Szreniawy i Wysocic. Turniej rozpoczęła Pani Dyrektor Zdzisława Kyć - powitała uczestników oraz życzyła wszystkim wspaniałej, udanej zabawy. Turniej uświetniła swoją obecnością Prezes Akademii Piłkarskiej w Gołczy pani Krystyna Marczewska. Szkołę Podstawową w Gołczy reprezentowały dwie drużyny : drużynę A - klasy I a, II a i III a oraz drużynę B - klasy I b, II b i III b, drużyna C - uczniowie ze Szreniawy i drużyna D - uczniowie z Wysocic. Każda grupa liczyła po 15 osób. Uczestnicy brali udział w następujących konkurencjach:
- Bieg na 60 merów z ringiem.
- Drużynowy tor przeszkód .
- Przeciąganie liny.
W czasie trwania zawodów uczestnicy doskonale pokonywali każdą konkurencję. Najwięcej emocji wzbudził tor przeszkód i przeciąganie liny.
Wszyscy uczestnicy zdobyli zaszczytne I miejsca otrzymując puchar i dyplom pamiątkowy.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom!
Bardzo dziękujemy wszystkim za pomoc i zaangażownie.
L. Przybyło
Informujemy, że podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych nastąpi do dnia 15.04.2024.
Za utrudnienia przepraszamy.
Czy jest jakaś różnica pomiędzy baśnią a mitem? Z odpowiedzią na to pytanie nie mieli problemu uczniowie klasy 5A, którzy w poniedziałek 25 marca zawitali w progi naszej biblioteki. Otóż mity to opowieści o bogach i półbogach, czyli herosach. Najbardziej znaną mitologią jest ta stworzona przez starożytnych Greków, ale w naszym szkolnym księgozbiorze znajdziemy też zbiory mitów innych narodów – chociażby Rzymian czy Słowian.
Piątoklasiści mieli możliwość zapoznać się z mitologiami rożnych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych – z rąk do rąk krążyły książki Jana Parandowskiego, Wandy Markowskiej, Zbigniewa Kubiaka, Roberta Gravesa i Nathaniela Hawthorne’a. Ale mity znamy nie tylko z książek – za sprawą kinowych hitów jak również gier komputerowych uczniowie znają bogów nordyckich oraz słowiański bestiariusz, który spopularyzowały filmy i gry ze świata Wiedźmina Geralta powołanego do życia przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego.
Okazuje się, że mity powstawały również w czasach bardziej współczesnych – w połowie ubiegłego wieku wybitny brytyjski pisarz J.R.R. Tolkien napisał „Silmarillion”, opowieść o stworzeniu i najdawniejszych dziejach Śródziemia w którym toczy się akcja jego najbardziej znanych dzieł czyli „Hobbita” i „Władcy Pierścieni”.
Wśród współczesnych pisarzy umieszczających akcję swoich książek w mitologicznych dekoracjach nie sposób pominąć Ricka Riordana, autora bestsellerowych serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy herosi”, „Apollo i boskie próby”, „Magnus Chase i bogowie Asgardu” oraz „Kroniki rodu Kane”.
Uczniowie z zainteresowaniem zapoznali się z ofertą biblioteki dotyczącą szeroko pojętej mitologii a część z nich wypożyczyła kilka z zaprezentowanych książek, aby w domowym zaciszu umocnić swoją znajomość z bogami i bohaterami z różnych stron świata.
Przeprowadzenie dzisiejszego spotkania było możliwe dzięki książkom zakupionym z funduszy pozyskanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
AN